top of page
Foto van schrijverMichael Roothans

Wat hebben dinosaurussen en TRICERA met elkaar te maken?

Het staat buiten kijf dat de zoektocht naar een geschikte naam voor mijn bedrijf leidde tot een terugblik naar mijn kindertijd. Hoe anders kunnen dino's en bedrijfsnamen elkaar tegen komen en uiteindelijk het digitaal gezicht worden van een copywriting en webdesign agency?


#1: Op stap met dinosauriërs

#2: De verre reis

#3: De 3 C's van TRICERA



 

#1: Op stap met dinosauriërs


Van waar komt een dino fascinatie? Ik denk dat elk kind op een zeker moment dinosaurussen geweldig vindt. Ze zijn angstaanjagend, soms schattig en spreken tot de verbeelding. Toen ik een jaar of tien was had mijn grootvader een mysterieuze serie opgenomen op casette. Op de stem van Sir David Attenborough, in het Vlaams ingesproken door Vic de Wachter, kwamen de illustere wezens van het verleden tot leven. 'Op stap met dinosauriërs' veranderde deze knul in een echte fan.


Het feit dat dinosaurussen zo bleven hangen, had veel te maken met het antropomorfische aspect achter de verschillende soorten. De T-Rex was altijd de bad guy, gevoed door een eeuwige onrust. De Triceratops, een stugge en goedhartige planteneter, maar toch gepanserd en bereid om te knokken. De Brachiosaurus, de 'gentle giant' en heeft net zoals zijn omvang een uit de kluiten gewassen aaibaarheidsfactor. De Velociraptor, klein en snel. Een hoogintelligente jager die perfect in teams kan manoevreren.



Michael Roothans, copywriter, webdesigner


Elke soort had voor mij een manier om me op een zeker moment mee te identificeren. En dat kwam zeker door de jaren 90 tekenfilm over tieners, basically een soort Power Rangers, die in dino helden konden veranderen. 'Dino causers' had maar een zestigtal afleveringen maar ze maakten dino's tot super helden. Maar ook 'Dinosaurs', over een gezin van popachtige dino's met een opstandige en vuilgebekte baby, had een grote impact op mijn voorliefde voor deze beestjes.


Al die kinderachtige, soms leerrijke dino shows, waren voor deze kleine nerd in ieder geval boeiender dan naar de familie bakkeljou kijken. (Sorry Schatzie)





 


Nood aan een zelfverklaarde redactionele goeroe?


Of eerder op zoek naar een marketing strategie?






 

#2: De verre reis


Het idee om zelfstandig te worden ontstond tijdens onze zes maanden trip in Zuid-oost Azië.

Een half jaar sabbat om het hoofd leeg te maken en een nieuw doel te vinden. Mijn journalistieke achtergrond en het bloggen voor onze reisblog maakte duidelijk dat schrijven een vast deel van mijn leven moest blijven. Als ik dan ook websites kon maken en aanbieden, zou ik een totaalpakket aan de klant kunnen bieden. Allright, de eerste stap naar een bedrijf werd gezet. Maar hoe zou ik mijn 'éénmans-agency' noemen?


Een marketing bedrijf moet een originele maar toch directe naam hebben.

"Michael en Zonen" dekt niet perse de lading, en "Creative agency" klinkt dan weer zo algemeen.


"Wat wil ik doen?"

"Ja. Copy, content, webdesign, creatief voornamelijk.

"Hmmm... best algemeen."


Ik moest een out-of-the-box naam vinden, (cliché I know) die toch makkelijk kan uitleggen wat ik doe voor bedrijven. Ik zou geen marketingbedrijf opstarten, neen, enkel copywriting en webdesigns. Een belangrijke factor in de verwoording. Het idee moest enkele weken rijpen.


Michael Roothans, copywriter, webdesigner

Elke dag rondhossen op een scooter tussen de ongerepte Aziatische natuur, op zoek naar mooie viewpoints. Bergflanken vol Monstera's en Alocasia's, het geruis van torenhoge oeroude bomen en fauna onder elke steen.


"Amai, dat lijkt hier op Jurassic Park!"


Een zinnetje dat meermaals verkondigd werd, terwijl Leila en ik telkens opnieuw verwonderd raakten van de natuurpracht. En het is ook zo, een eeuwig kind ziet zichzelf ongetwijfeld op een zeker moment wel rondwandelen in die jungle tussen de T-Rexen en Triceratopsen.


Ik zei nog laconiek tegen Leila:

"Eigenlijk, om er uit te springen en iets van mezelf er in te steken, zou ik gewoon een dino in het logo moeten steken. Omdat het kan."


We gingen er niet verder op in, maar zonder dat ik het wist had ik de naam toen al gekozen.



#3: De 3 C's van Tricera


Hoe ga ik mijn zaak definiëren. Hoe ga ik eruit springen?

Creatief, copy en content beschrijft het wel oké, maar het mag een beetje meer high level. Als we dieper kijken, komen we tot een combinatie van drie termen. Die 3 C's werden bedacht, nog voor de naam Tricera aan ding was.


Collaborate:

Samenwerken met klanten om hun verhaal zo goed mogelijk uit te werken. Dit doen we doot hun huidige kanalen te analyseren, dan gaan we adviseren en implementeren. Collaborate slaat ook op het feit dat ik graag met kleinere ondernemers werk, maar ook met marketingprofessionals uit grotere organisaties.


Communicate:

Ik ben een geboren communicator. Als er een Duveltje te veel in zit, kan dit zelfs een beetje in overdrive gaan. Op een fijne manier overleggen met klanten en leveranciers, om zo hun verhaal zo krachtig mogelijk te visualiseren en te communiceren naar de buitenwereld.


Create:

Alles aan elkaar breien. De culminatie van collaboreren en communiceren. Creatie is voor ons allesomvattend. Een website in elkaar steken, social media posts maken, professionele blogs uitschrijven, campagnes bedenken.




Michael Roothans, copywriter, webdesigner

Nu nog een naam vinden die alles bij elkaar kan plakken en een logo dat mensen zullen herkennen en onthouden. Er zijn duizend en één agencies in mijn sector en ofwel hebben ze heel voor de hand liggende namen, ofwel is het duidelijk dat ChatGPT een poging gedaan heeft.


Mijn naam moest anders zijn. Want wat maakt mijn eigen? En hoe kan ik potentiële klanten laten zien dat ik uit de doos durf denken? Hoe kan ik speelsheid, creativiteit en serieuze materie combineren. En opnieuw kwam die voorliefde voor dino's naar boven, nu moest ik gewoon één plus één doen.


"T-Rex agency is een beetje té."

"Welke dino's zijn er nog cool?"

"Ahja, een Triceratops. Een robuste, goedaardige planteneter."


Processing...


"Verdorie... TRI-CE-RA...tops"


Drie keer C: 'Collaborate - Communicate - Create'


Geniaal, al zeg ik het zelf. Ik heb een excuus gevonden om een dino te verwerken in mijn bedrijfsnaam. En ik kan het verantwoorden! Yes! Het innerlijk kind in mij is tevreden. Nu hopen dat mensen het leuk vinden en dat de boodschap de lading dekt.









6 weergaven0 opmerkingen

Kommentare


bottom of page