top of page
Foto van schrijverMichael Roothans

Hoe zalmen en triceratopsen in contact met elkaar kwamen

Bijgewerkt op: 19 nov

Voor VISION3F, een Leuvense start-up, was de missie heel duidelijk. Met duidelijke taal samenwerkingen en investeringen binnenhalen. Zo kon het bedrijf starten met de droom om viskwekerijen efficiënter te maken met de hulp van slimme camera's en AI-gedreven big data.


In dit stuk:


Kop #3: Social media concepten



 


#1: From zero to hero


Je werkt niet elke dag samen met een start-up die de ambitie heeft om een hele sector te verbeteren. Vision3F wil met V-Tag de wereld van de zalmkwekerijen efficiënter maken. Want jaarlijks sterft er bijna 2 miljard euro aan zalm door ziektes en mismanagement. Er is dus nog veel ruimte in die tak van de voedingssector, en daar wil Vision3F een waardevolle toevoeging zijn.


Vision3F startte in 2020 als geesteskind van Hans Van Soest. Na twee decennia ervaring in waste water management kreeg Hans het idee om zijn pijlen te richten op de voedingsindustrie. Meer specifiek: het verbeteren van zalmkwekerijen op land. Waarom? Een te hoge mortaliteit bij vis in kwekerijen, te veel inefficiëntie bij het grootbrengen en behandelen van ziektes waardoor er exuberante bedragen en hoeveelheden vis jaarlijks de vuilnisbak in belanden.


De oplossing: een geavanceerd systeem van onderwatercamera's die vissen langs alle kanten bestuderen. Onder de motorkap zit een AI-gedreven algoritme dat individuen herkent, ziektes kan opsporen en selectieprocessen kan toepassen. Een technologie die op globaal niveau amper wordt toegepast en een absolute kentering kan betekenen in de voedingssector.



Tricera maakt Vision3F company presentation


Van 2020 tem begin 2025 was het voor Vision3F werken geblazen. Een eerste prototype werd gebouwd en uitvoerig getest op de campus Drie Eiken van de Universiteit Antwerpen en bij een Noorse zalmkwekerij. Het slagen van dit prototype betekent een eerste stap in de richting van een commerciële toepassing. In die periode was het voor de start-up van levensbelang om investeerders te vinden die een toekomst zien in de technologie. Daarvoor moest er een merk gebouwd worden rond Vision3F.


Hoe hebben we dat gedaan?:

  • Het bestaande logo opgefrist

  • Beknopte Go-to-market strategie

  • Een bedrijfspresentatie uitgewerkt met duidelijke USP's

  • Creëren van een website, voornamelijk gericht op investeerders




Tricera brand building voor Vision3F



#2: Een online platform om investeerders warm te maken


Vision3F had een bestaande onepager website maar dit was niet echt voldoende om de innovatie van V-Tag weer te geven. Hans wilde een modern platform die de duurzaamheid en technologisch vernuft van hun product goed kon capteren. Het primaire doel was om mogelijke investeerders te informeren van de visie en ambitie van Vision3F.





Met enkel een pas uitgewerkt prototype was het dus belangrijk om te laten zien dat Vision3F veel kennis aan de tafel brengt, een duidelijk doel heeft en een droom om echt het verschil te maken. V-Tag helpt viskwekerijen om hun vissen stress-vrij te analyseren om hen gezonder te houden en langer te laten leven.


Om het concept minder abstract te maken, vonden we op de website een manier om V-Tag voor te stellen in vier stappen. Zo kunnen geïnteresseerden toch een idee krijgen van de technologie, zonder dat er effectief een commerciële versie was.



Vision3F website screenshot



#3: Social media: Berekende terughoudendheid


In de eerste fase zou er nog geen wijdverspreide social media communicatie plaatsvinden met een link naar de website van Vision3F. Dat lijkt op een gemiste kans maar het was een bewuste keuze. De lanceren van een social media kanaal vraagt een, bijna verplichte, constante flow van content. Mensen moeten geïnformeerd en geëngageerd worden. En die content werd klaargezet onder de vorm van sector brede blogs, LinkedIn posts en quotes om reactie uit te lokken.



Vision3F social posts


Maar Vision3F richt zich op een hele kleine groep van voedingsbedrijven, investeerders en bedrijven die aan aquacultuur doen. Die kleine groep aanspreken en blijven boeien, vraagt een zeker momentum. En dat momentum kan snel verloren gaan, moest V-Tag tegenslagen hebben... en dat heb je wel eens als je een prototype bouwt. Op dat moment is het moeilijk om dit aan een pas gevormde community te verantwoorden zonder een risico op geloofwaardigheidsverlies te hebben.


Bij het opstellen van het marketingplan werd er dus bewust gekozen om een hele resem aan content klaar te zetten. Maar die content zou pas online ingezet worden als het V-Tag prototype de eerste testen had doorstaan. Op die manier zouden we starten vanuit goed nieuws en kon er informatie verschaft worden aan mogelijk geïnteresseerde partijen.



V-Tag van Vision3F staat in zijn kinderschoenen. Het bedrijf is volop bezig met het testen van de cameratechnologie, gecombineerd met de AI-gedreven software. De resultaten zijn veelbelovend. Als Vision3F in zijn opzet slaagt, zal het de viskweekindustrie aanzienlijk innoveren en efficiënter maken.



Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page