top of page
Foto van schrijverMichael Roothans

Met de wind in de zeilen. Offshore projecten in de verf zetten

Koen van H-OPS heeft misschien wel een van de meest fascinerende jobs die er zijn. Hij begeleidt offshore wind farms om een meer duurzaam beleid te voeren. Dit brengt hem op grootschalige zeeprojecten, naar topjes van windmolens en ritjes met de helikopter. Wij mochten voor zijn bedrijf een brandbook, bedrijfspresentatie en sprekende blogteksten maken.



In dit artikel


Kop #1: Van een vrijgezelle naar windmolens

Kop #2: Het mag allemaal wat consistenter

Kop #3: Blogs voor professionele geloofwaardigheid


 

#1: Van een vrijgezelle naar windmolens


De samenwerking met H-Ops is een klassiek voorbeeld van hoe de begrippen mond-aan-mond en ons-kent-ons in onze sector een feit zijn. Ik leerde Koen kennen op een vrijgezelle in de Ardennen en na een weekendje gezapig wezen was er een blijvende klik. Koen vertelde me dat hij een zaak wilde opstarten om de levensduur van offshore faciliteiten te analyseren en te verlengen. Als semi-tech nerd kon ik enkel geboeid luisteren naar zijn verhaal en hopen dat hij aan mij zou denken als hij de stap zou zetten.





En inderdaad. Een paar maanden later stampte Koen zijn bedrijf H-Ops uit de grond en hij wist mij te vinden voor wat een van mijn eerste opdrachten zou zijn: een verduidelijking van de USP's van H-Ops in een mooi vormgegeven company pitch.


Koen had alle informatie verzameld die hij wilde meegeven aan zijn stakeholders, maar dat allemaal samen gieten in een innemende presentatie wilde hij aan Tricera overlaten. Met open handen namen we de job aan. Niet wetende dat het niet de laatste samenwerking zou worden met H-Ops.



#2: Het mag allemaal wat consistenter


Koen had een beestig goed idee, een zelfgemaakt logo in zwart en rood en een hele hoop waardevolle informatie. Dat alles gingen we samenbrengen een overtuigend huwelijk van kleur en tekst. H-Ops had nood aan een compact brand book en een company pitch die modulair ingezet kon worden voor zowel leken als rotten in zijn sector.


Voor het brand book maakten we een korte presentatie met alle aspecten van zijn merk. Hoe H-Ops kleuren en fonts kan gebruiken, in overeenstemming met zijn waarden en de archetypes waar Koen zich in kon vinden.




De company pitch was een ander paar mouwen. Daarvoor verdiepte ik me in de wereld van offshore wind farms. Een boeiende sector die momenteel voor een eerste mijlpaal staat. Veel windmolens en bijhorende power stations in onze Noordzee beginnen aan het einde van hun leven te komen. De geraamde 25 jaar dienst komt in de buurt en veel van die faciliteiten beginnen de eerste kinderziektes te tonen.


Maar eigenlijk is er weinig tot geen methodiek om die installaties langer te doen renderen. Technische mankementen worden reactief aangepakt en onderhoud gebeurt op vraag in plaats van proactief. Een windturbine die stil ligt, kost miljoenen. Tijdige probleemanalyses zijn dus een absolute must, wetende dat wisselstukken weken onderweg kunnen zijn.


Met H-Ops gaat Koen de aanbieders van windparken helpen met situatie-analyses, project management en advies over hoe zij sneller kunnen ingrijpen bij mogelijke problemen. Zo kunnen wind farms aan 'life cycle extension' doen en kan hun rendement optimaal benut worden.


Al deze informatie moest zowel high level als 'in kindertaal' in de company presentation van H-Ops zitten. Alles samengevoegd moest logisch zijn met een tikkeltje storytelling om zijn publiek mee te nemen in het probleem en de oplossing. Met het resultaat kon Koen zelf zijn presentatie aanpassen aan zijn publiek.



#3: Blogs voor professionele geloofwaardigheid


H-OPS zit in de beginfase, net zoals Tricera. Bij die eerste stappen hoort het opbouwen van geloofwaardigheid. Dit wil zaakvoerder Koen doen om de zoveel tijd een blog te delen op zijn LinkedIn. In die blogs wil hij laten zien dat H-Ops de capaciteiten heeft om gevarieerde en veeleisende projecten tot een goed einde te brengen.


Tot op heden mochten we voor H-Ops al drie blogs schrijven, telkens over een totaal ander off shore project. Daaruit leerde ik dat het begrip offshore wind zoveel meer is dan enkel windmolens. Wederom was de boodschap om niet te technisch te schrijven, zodat elke sterveling iets meer kon leren over de wondere wereld van offshore projecten.



De coördinatie van de constructie van een Inclined Fall Pipe Systeem leerde me dat er speciale installaties ontwikkeld worden om ervoor te zorgen dat de fundering voor windmolens op zee met alle precisie uitgevoerd kunnen worden. Blijkbaar worden er ook op maat gemaakte kranen gebouwd die tot 100 ton kunnen dragen. Of wat dacht je van een uit de kluiten gewassen tandenborstel om de palen van de windmolens te reinigen. Ik had geen idee dat dergelijke technologische concepten bestonden.


Maar het was uitermate leerrijk om dergelijke projecten te mogen researchen. Het hielp ook dat Koen het een leuk idee vond om een beetje te spelen met de titels van de blogs. Enkele woordspelingen hier en daar moesten de serieuze materie een beetje ludieker maken voor zijn lezers. Koen wilde graag deze blogs publiceren op LinkedIn zodat zijn netwerk een beter zicht kreeg wat voor projecten hij kan doen. Naast een netjes afgewerkte blog, mét catchy titel, verzorgde we een korte caption voor zijn social posts.


Het klinkt een beetje cliché, I know, maar met starters zoals Koen in zee gaan en mee op de kaart zetten. Dat is wat me echt drijft om Tricera verder uit te bouwen. Iedereen zijn eigen expertise. Koen is een krak van een ingenieur, maar tekst en beeld laat die graag aan ons over. En wij doen het met alle plezier!




4 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page