top of page

Grachten graven van authenticiteit tot weerbaarheid

  • Foto van schrijver: Michael Roothans
    Michael Roothans
  • 13 mei
  • 5 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 14 mei

Sociale media puilen er tegenwoordig van uit. Authenticiteit, kwetsbaarheid en hoe mensen en ondernemers het aanprijzen om een minder sterke kant te tonen van jezelf. En er zit iets in. De nooit stoppende stoom van generieke, AI-gedreven content. Constant dezelfde leeghoofdige influencers en BV's die schermtijd krijgen op commerciële tv. Kennis, feiten en informatie worden getint door meningen, waardoor we naarstig op zoek zijn naar.... authenticiteit.


"Als AI to verder blijft evolueren, zullen vele jobs flinke concurrentie krijgen van geautomatiseerde software. De zoektocht van de klant naar menselijkheid in het proces, zal ervoor zorgen dat authentieke ondernemer en creatives er uit springen."


#2: Kwetsbaarheid is niet gelijk aan zwakte

#3: Schup een gracht





#1: De robuuste Kempische ondernemer


Sommigen onder jullie zullen het weten, maar in de afgelopen maanden startte ik als in-house marketeer bij enkele bedrijven in de regio. Ik vervul de dagdagelijkse marketingtaken, vooral gericht op digitale aanwezigheid. Dat betekent dus ook véél content maken. En dat is niet altijd evident. Uiteraard kan je elke keer je superkwalitatieve producten in de kijker zetten, maar dat gaat al snel saai worden voor je doelgroep.


De contentfunnel draait om verschillende stappen en de verschillende stadia waar (potentiële) klanten zich in bevinden. Als een onderneming bijvoorbeeld een groot bereik creëert door social media advertising, zal het in contact komen met een heleboel mensen die het bedrijf en product niet kennen. Klanten zijn overtuigd van je service en de kwaliteit van jouw product, maar onbekenden hebben meer nodig.


authentieke content creatie
Durf jezelf te tonen. Geef eens een inkijk in je passies, hobby's en familie.

Daarom vraag ik geregeld om een gezicht te tonen in de content. Een gepassioneerde verkoper, een gedreven oprichter of een personeelslid dat er al 20 jaar werkt. Zij brengen een boodschap van authenticiteit honderdmaal sterker dan eender welke productadvertentie. MAAR daar wringt meestal het schoentje. Mensen komen niet graag in beeld. Ze hebben dat vroeger ook nooit gedaan, dus waarom zou dat nu nodig zijn?


En daar ligt juist de paradox van de Kempische ondernemer. Ze zijn hardwerkend, gedreven, gepassioneerd en experts in hun stiel. Maar verdorie... veel te bescheiden. Vraag ze over hun zaak en ze zijn niet te stoppen in hun enthousiasme, maar zet een camera voor hun neus en het is in hun woorden 'dikke nekken gedrag' of 'arrogantie'. En eerlijk gezegd... mij overkwam hetzelfde toen ik begon met mijn onderneming.


Maar nu durf ik te babbelen over mijn bezorgdheden, durf ik een blog te schrijven over kwetsbaarheid en post ik af en toe iets met mijn gezicht 'boenk' in de camera. En weet je wat daar enorm hard bij hielp? "Let them", zoals het boek van Mel Robbins. Laat mensen gewoon denken wat ze denken. Absoluut geen evidentie als je net zoals ik opgegroeid bent met de Kempische mentaliteit van: "Ja maar, wat zouden ze daar bij Suske en Jantje van den bakker wel niet van denken?"


Loslaten, je ding doen. Leren en negeren van negativiteit en meer omgaan met de mensen die jouw kwetsbaarheid en authenticiteit appreciëren. Zo kan je groeien.





#2: Authenticiteit en kwetsbaarheid zijn niet gelijk aan zwakte


Maar cru gezegd. Dit is wat de online wereld wil. Niemand geeft erom dat je zogezegd het beste product in huis hebt en dat je daarom zoveel vraagt. Er zullen altijd goedkopere alternatieven van bombastische multinationals zijn waar mensen genoegen mee nemen. Er zullen altijd Chinese webshops zijn die kwaliteit, service en nazorg ondermijnen, omdat ze gewoonweg spotgoedkoop zijn.


Hoe kan je er dan uitspringen en mensen overtuigen? Door zelf in beeld te komen en in zekere zin kwetsbaar te zijn. Kwetsbaar online zijn als ondernemer hoeft niet te betekenen dat er emotionele getuigenissen moeten komen van het ondernemerschap, of dat je een aangrijpend levensverhaal moet delen met je volgers. Het mag... en het wordt geapprecieerd... maar het moet niet.



authentieke content creatie
Treed uit de schaduw en durf jezelf te tonen als ondernemer. Anders gaan mensen wel naar bedrijven zonder gezicht.

Wat kwetsbaarheid hier kan betekenen, is getuigen over je diepgaande passie voor het werk. De doelen die je als ondernemer hebt, delen met je community. Misschien wel online durven dat de huidige economische onzekerheid een impact heeft op je omzet.


Je kan laten zien dat je familiebedrijf al bijna honderd jaar meegaat, en dat er ups en downs waren. Maar je kan ook enthousiast een uitleg doen over je favoriete product in stock, want je aangeboren authenticiteit en gedrevenheid zullen de rest doen en de wereld overtuigen van de echtheid van jou als ondernemer. MAAR als ze je nooit te zien krijgen, dan kunnen ze evengoed daar de Temu's, Ikea's en Amazons gaan voor hun aankopen.


Denk eraan: net zoals bij gemeentepolitiek draait verkoop om de gunfactor! Mensen kopen graag van een gezicht dat ze vertrouwen, een persoonlijkheid die ze eerlijk vinden. Voor de meesten is kwaliteit dan minder relevant, maar wel het feit dat ze bij jou terechtkunnen voor service.








Wil je eens kijken hoe we jouw content

wat authentieker kunnen maken?


Vraag ons gerust vrijblijvend om advies!









#3: Schup een gracht


Ik zie het genoeg: bedrijven en ondernemers die de afgelopen 20-50 jaar het werk zagen binnensijpelen als regen in een dak vol gaten. Maar de tijden veranderen en nu komt er een shift en de realisatie dat die gaten nu meer slecht dan goed doen. Als de constante toestroom van klanten een evidentie wordt, is marketing het laatste wat ter sprake komt. Maar als de beek droog komt te staan, is het alle hens aan dek.


Zeker in de tijden van nu: concurrentie van de rest van de wereld is moordend en voor vele ondernemers komen de hoge loonkosten van België erbij. Of ze zien hun specialismes verhuizen naar de andere kant van de wereld, of de gespecialiseerde werkkrachten komen naar ons land. Voor mijn sector is dat niet anders. Hoe vaak ik te horen krijg of artificiële intelligentie mijn job als copywriter niet zal doen verdwijnen? Of mensen die vragen: "Ah, kan ChatGPT dat niet gewoon helemaal doen?"



Ergens zit daar waarheid. Ik ben ervan overtuigd dat puur textuele, administratieve taken zullen afnemen door de evolutie van AI. En terecht, want toen de tractor werd uitgevonden, kon men een akker ineens met twee arbeiders bewerken in plaats van twintig. Hoe die overige achttien omgingen met verandering, bepaalde of ze op hun poten terecht zouden komen.


Hetzelfde geldt voor jou. Hoe kunnen externe factoren je kwetsbaarheid in de markt blootleggen en je doen beseffen welke richting de wereld opgaat? ... En zal jij moeten volgen en anticiperen? Het enige wat een ondernemer kan doen, is zoeken hoe hij die evolutie kan voor zijn. We moeten onze 'mote' hebben, de gracht rond ons kasteel die ons beschermt tegen het onstopbare momentum van hypes, social media, gekke oranje presidenten en handelsconflicten.





#4: Verandering is goed


Veel ondernemers hebben al een gracht om hun onderneming liggen. Een gracht van financiële bescherming, trots, starheid of gebrek aan flexibiliteit. Het is hoog tijd dat we het nut van die gracht shiften naar wendbaarheid. Neem tijd om iets nieuws te proberen, iets wat in die laatste twintig jaar nooit werd gedaan in je bedrijf.


Wees eens kwetsbaar en kijk waar de economie je echt kan raken. Of wat er gebeurt als je grootste concurrent wél doorbreekt op social media. Durf kwetsbaar te zijn en toe te geven dat tradities er zijn om geëerd te worden, maar ook om getoond te worden. Maak van authenticiteit een onderdeel van je merk, zonder de emo-tour op te gaan. Speel in op de nood van mensen om weg te stappen uit het generieke en creëer een gracht van kwetsbaarheid die volloopt uit een onuitputtelijke bron van weerbaarheid.






Comentários


bottom of page