Het laatste kwartaal van 2024 is begonnen en dat betekent dat bedrijven aan de evaluatie starten van het afgelopen jaar. Genereert je bedrijf verkoop via online kanalen? Dan rijst ongetwijfeld de vraag hoe dit volgend jaar eventueel beter kan.
Je hebt een duidelijk doel nodig voor 2025, een KPI. Het gaat hier om hoe effectief je online kanalen zijn in het omzetten van bezoekers tot klanten. Conversieoptimalisatie is dus de sleutel tot dit succes. We maakte een introductie om je op gang te helpen om de conversies van jouw organisatie te verbeteren.
In dit stuk:
#1: Wat is conversie-optimalisatie?
#3: Verbeter je gebruikerservaring
#4: Zorg voor vertrouwen
#1: Wat is Conversie-optimalisatie?
Conversieoptimalisatie is het proces van het verhogen van het percentage website bezoekers dat een gewenste actie uitvoert.
Veel interactie met je website zal hopelijk niet alleen jouw verkoop doen stijgen. Het zorgt er ook voor dat je in de bovenste lade bij Google komt te liggen. In SEO termen is een goed gevulde website een must, alsook het aantal clicks. Zorg er dus ook voor dat je goede, duidelijke content biedt en voldoende interne links. Zo zullen jouw potentiële klanten het niet aftrappen voor een van je concurrenten.
#2: Analyseer je huidige conversieratio
In het wilde weg schieten haalt niets uit. Voordat je veranderingen aanbrengt, moet je je huidige prestaties begrijpen. Gebruik analysetools zoals Google Analytics om je huidige conversieratio te bepalen.
Hoeveel bezoekers heb ik, en hoeveel van die bezoekers doen de gewenste handeling? Waar haken ze af? Van waar komen mijn bezoekers voornamelijk?
De gemeenschappelijke deler bij bovenstaande vragen is:
Hoeveel budget heb ik gespendeerd om aan mijn huidige conversie doel te komen?
Stel:
Je hebt een campagne opgezet met een budget van 1.000 euro.
De campagne leverde 100.000 views, dat is 0,01 cent per view.
Als je een visibiliteitscampagne deed, is dat geen slecht resultaat. Zeker als er nog eens enkele duizenden volgers zijn bijgekomen.
Maar had je een verkoopcampagne en
van die 100.000 views zijn er zo'n 10.000 mensen naar je site gegaan.
Dan is de cost per click ineens 0,1 euro.
En dan heb je nog niets verkocht. Dat valt allemaal nog mee.
Als een goede gebruikserservaring van je website zijn werk doet,
en er kopen van die 10.000 clicks 1.000 bezoekers een item in je webshop.
Dan was de campagne een succes.
De conversieratio is 1%, wat in marketing en sales termen binnen de geaccepteerde conversieratio ligt. Je hebt duizend euro gespendeerd om duizend mensen te doen kopen. Dat is 1 euro per lead die een aankoop doet van hopelijk meer dan één euro.
Kom je bijvoorbeeld aan een heel laag conversiecijfer, dan moet je goed analyseren waar het fout ging. Een matige call-to-action, een onduidelijke advertentie, een saaie social post of een website die niet aanzet tot kopen.
Klinkt het allemaal als een dino die in je oren roept?
Vraag ons gerust vrijblijvend om advies!
#3: Verbeter je gebruikerservaring
Zorg ervoor dat je website snel laadt, mobiel vriendelijk is en een intuïtieve navigatie heeft. Dit zijn de basics. Is dit niet in orde, dan zullen klanten je site sneller verlaten dan een ruige metal fan een Justin Bieber concert.
Kennis is macht. En als je op de juiste manier informatie capteert van je bezoekers, kan je constant je online kanalen bijsturen naar hun behoeften. Een gebruiksvriendelijke website kan de conversieratio's aanzienlijk verhogen.
Durf dus zeker je strategie te herevalueren.
Dit doe je door je op geregelde momenten te verplaatsen in de gedachte van je doelpubliek.
- "Is mijn boodschap wel helemaal duidelijk?"
- "Spreek ik wel de juiste mensen aan met dit design?"
- "Is het bestelformulier wel echt intuïtief genoeg?"
- "Moet ik PayPal overwegen?
Als potentiële kopers niet op snel op je bestelpagina komen, ben je hen misschien kwijt. Het blijft nog altijd de bedoeling dat bezoekers direct je diensten kunnen verkennen en dat er geregeld Call-to-actions op strategische plaatsen verwerkt zijn. Zo combineer je een vlotte ervaring van klanten die graag bij je kopen.
Proberen, analyseren en opnieuw proberen. Dat is wat je succesvol zal maken.
#4: Zorg voor vertrouwen
Mensen kopen van merken die ze vertrouwen.
Gebruik daarom genoeg klant recensies, getuigenissen en keurmerken om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Mond-tot-mond reclame is de krachtigste vorm van organisch adverteren die er is.
De service die je aanbiedt voor, tijdens en na de aankoop was nog nooit zo belangrijk. Alles is on-demand en mensen willen wat ze willen. Ze kunnen direct jouw online zaak verlaten en gewoon de volgende op Google aanklikken. Goede bereikbaarheid, een vlotte hulpervaring en een degelijk en duidelijk beleid rond terugzendingen. Zo blijft je klant je vertrouwen.
Maar ook automatisatie speelt een enorme rol in de tijd waar social media, nieuwsbrieven, websites en online sales naadloos aan elkaar gewoven worden. Hoe je blijvende klanten geëngageerd met promo's, durf om feedback vragen, en wees consistent met je uitgaande communicatie. Vertrouwen draait ook om top of mind zijn, die goeie vriend aan de overkant van de straat zijn.
Klanten die zich abonneren op je online communicatie zijn geïnteresseerd in je merk. Hou ze geïnteresseerd en durf hen af en toe eens verwennen. Vroeg of laat komen ze tot bij jou voor een aankoop.
Door te excelleren zul je automatisch de conversies op jouw website optimaliseren.
Comentários