top of page
Foto van schrijverMichael Roothans

Content marketing, zoals aan den toog uitgelegd

Content is overal om ons heen, van blogs en video's tot podcasts en infographics. Het ziet er allemaal simpel uit maar t'is doordachter en strategischer dan verwacht.


"Content marketing is een strategie om door middel van 'content' (tekst, blogs, social media, videos, studies,...) bekendheid te creëren en later hopelijk een verkoop te doen bij potentiële kopers van jouw product."




 


#1: De stip aan de horizon


Tricera helpt ondernemers met contentstrategie

Hoe spontaan en succesvol marketing campagnes soms mogen lijken, ge moogt er zeker van zijn... er zat een plan achter. Met een solide strategie kan content pas haar vol potentieel bereiken. Imagogewijs kunnen bedrijven zich minder uitschuivers permitteren dan een indi-influencer dus een deftig plan is van absoluut belang.


Voor je begint met creëren, is het altijd handig om duidelijk te definiëren wat je hoopt te bereiken. Wil je jouw merkbekendheid vergroten? Leads genereren? Klantloyaliteit opbouwen? Of misschien gewoon mega 'viral' gaan?




#2: Ken je publiek



Tricera helpt ondernemers met contentstrategie


Creëer binnen je doelgroep gedetailleerde typetjes of persona's die de demografie, interesses, pijnpunten en gedrag van je mogelijk klant weerspiegelen. Een alleenstaande moeder die veel wil sporten, een gepensioneerd koppel dat moeilijk mobiel is of een Instaverslaafde tiener die constant online is,...


Een betere kennis van je doelgroep helpt je om te weten wanneer je ze best kan bereiken en op welke manier. Want het ene persona zal niet direct vertrouwd zijn met jouw product of service. Een ander persona zal dan weer sneller geneigd zijn om met jou in zee te gaan.

De truc is dus om de weg die jouw persona's online en offline afleggen, customer journey, zo goed mogelijk te benutten.


Daaruit kan je vervolgens afleiden in welke 'fase' van het koopgedrag ze zich bevinden. Marketeers noemen dit de marketing funnel. Deze, letterlijk, trechter bepaalt op welke manier je naar welk persona zal communiceren om hen te leiden richting het aankopen van jouw product.



Awareness fase:

Men kent jouw product of bedrijf nog niet. Dus je potentiële klant zal nog niet beseffen dat ze jouw dienst of product misschien kan gebruiken. Bekendheid genereren rond het probleem dat je als bedrijf wil oplossen... dat is de boodschap... en dat zonder te hard in te gaan op jezelf. Probeer niet direct over je product te beginnen, want van nature zijn mensen nogal sceptisch voor 'in-your-face' verkoopspraatjes.


Consideratie fase:

De mensen kennen je al een beetje. Ze weten wat je doet, maar zijn nog altijd niet geheel overtuigd. Op dit moment is het belangrijk dat je jouw potentiële klanten kan duidelijk maken wat ze 'te verliezen' hebben als ze jouw product of dienst niet gebruiken. In deze fase moet je de wereld vertellen over je product, toon educationeel materiaal, doe vergelijkingen met concurrenten of plan zelfs online info momenten.


Conversie fase:

De wereld is zo goed als overtuigd van jouw kunnen en ze willen misschien wel een aankoop doen. Ze hebben opties verkend, geflirt met jouw concurrenten en kunnen zich dus nog laten verleiden. Duidelijke product offerings, prijs acties en aantrekkelijke landingspagina's zal je helpen om jouw twijfelende klanten over de streep trekken.


Loyaliteit fase:

Je hebt de Heilige Graal gevonden. Mensen kopen niet alleen jouw product, ze gaan er ook uit eigen beweging reclame voor maken, al dan niet op sociale media. Dit is de krachtigste vorm van adverteren, organische reclame gemaakt door tevreden klanten. Dit moet je koesteren en boosten. Wees actief, dankbaar en behulpzaam op sociale media en de wereld ligt aan je voeten.



 


Klinkt het allemaal als een dino die in je oren roept?


Vraag ons gerust vrijblijvend om advies!






 

#3: Content types en kanalen




Tricera helpt ondernemers met contentstrategie


Niet alle content dient het zelfde doel. Sommige verhalen worden beter verteld via een video op social media, terwijl andere beter werken als blogposts of infographics op jouw product site. Alles hangt af van jouw doelgroep en de 'journey' die ze aflegt. Kappers en schoonheidsspecialisten zitten vaker op Facebook of Instagram dan op LinkedIn omdat hun doelgroep ook sneller in contact komt met hen via de Meta-kanalen. Een ingenieursbureau zal eerder content posten op LinkedIn omdat ze als experten willen overkomen bij B2B leads.


Gepensioneerden zullen niet al te vaak op TikTok zitten, Gen-Z'ers lezen niet graag lange stukken en lagere school tieners hebben weinig te zoeken op LinkedIn. Het klinkt als herhaling, maar ken je doelgroep dan weet je wat te doen.


Content kan helaas heel ondankbaar zijn. Je kan makkelijk uren spenderen aan het maken van een korte video van dertig seconden, zeker als je niet helemaal mee bent met alle platformen. Een paar verschillende opnames, een beetje editen in Canva of PremierePro, dan ondertiteling toevoegen (een absolute must tegenwoordig want mensen swipen veel met geluid af), en dan nog een leuke caption verzinnen zodat die video blijkt plakken.


Het is dan ook goed om video af te wisselen met makkelijkere formats zoals foto's, carrousels, polls, spontane stories,... Weet wel dat video nog altijd het beste scoort, in combinatie met een lange caption.



#4: Meet en optimaliseer



Tricera helpt ondernemers met contentstrategie


Zoals het cliché gezegde luidt: "Meten is weten." Als je een kleine starter bent, ga voor een degelijk platform zoals een site in Wix of Wordpress en gebruik de analytics tools van dat platform om je trafiek te monitoren. Google Analytics kan best complex en overweldigend overkomen, bovendien moet je weten wat je met al die informatie moet aanvangen. Als je het niet kan interpreteren, dan heb je er niets aan.


De ingebouwde analytics van website builders geven je een goed inzicht in de volgende zaken en eigenlijk meer zal je in het begin niet nodig hebben:


  • Bezoekersaantallen

  • Aantal sessies, unieke bezoeken en bounce ratio

  • De geografische spreiding van he bezoekers

  • Het gedrag dat bezoekers vertonen doorheen je website en waar ze afhaken

  • Op welke knoppen er geklikt wordt en welke formulieren ingevuld worden


Ben je een grotere onderneming, gebruik dan Google analytics tools om de prestaties van je content te volgen. Kijk naar metrics zoals paginaweergaven, betrokkenheid en conversieratio en gebruik deze gegevens om je strategie voortdurend te verfijnen. Heb je er geen kaas van gegeten, dan is het wel echt aan te raden om een specialist onder de arm te nemen. Zo kan je jouw campagnes beter interpreteren en bijsturen waar nodig.



Bottom line


Een effectieve contentstrategie is de ruggengraat van elke succesvolle digitale marketinginspanning. Door doelen te stellen, je publiek te kennen en voortdurend te meten kan je gerichte acties ondernemen met je digitale platformen.





0 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page