Website teksten zijn niet wat ze lijken. Een online platform dat naar behoren converteert, heeft vaak een uitgekiende manier om klanten te overtuigen. Het is naast een goed gepresenteerd product een combinatie van vertrouwd klinken, psychologische duwtjes in de juiste richting en heel veel testen en updaten.
In dit stuk
#1: Ken je doelgroep
Elke effectieve copy begint met een diepgaand begrip van de doelgroep. Door deze vragen te beantwoorden, kan je teksten schrijven die echt resoneren. Duik diep in de wereld van je ideale klant en maak meerdere gedetailleerde profielen van hem of haar. Verzin maar wat je kan, maar wees realistisch.
"Wie zijn ze? Wat zijn hun behoeften, verlangens en pijnpunten?"
Stel: je bent een bedrijf dat renovaties aanbiedt:
vb: Jan - 36 - sport 4x per week - hoger management job - weinig tijd - heeft een vrouw en 1 kind - kent niets van verbouwen - heeft een boormachien en twee schroevendraaiers - zit meer op LinkedIn dan op Facebook
#2: Gebruik actieve taal
Je hebt maar een paar seconden om de aandacht van je lezer te grijpen. Probeer daarom jargon te vermijden, wees direct en zorg ervoor dat elke zin waarde toevoegt. Pas je taalgebruik aan je doelgroep aan.
We komen uit een tijd dat de schrijfstijl der media vooral bestond uit ellenlange aaneenschakelingen van zinnen, vervoegingen, infinitieven en voltooide deelwoorden. Maar sms'en, emails, whatsappen, en Insta-stories hebben ons taalgebruik serieus aangepast.
Weet dat we op een andere manier omgaan met informatie dan vroeger. We scannen tegenwoordig websites eerder dan dat we ze volledig lezen. De juiste keywords, acties en conversiepunten moeten dus voor de hand liggend zijn.
Gebruik bij voorkeur actieve zinnen. Dit wil zeggen dat je simpel gezegd zo weinig mogelijk werkwoorden achter elkaar gebruikt. En liefst staan die in de tegenwoordige tijd. Dat maakt je zinnen krachtiger en je tekst doeltreffender. Bovendien zien we uit cijfers dat kortere zinsconstructies beter beoordeeld worden door zoekmachines zoals Google en Bing. Het algoritme weet dat lange, passieve en samengestelde zinnen soms verwarrend kunnen overkomen.
Vergelijk:
"De schoenen zullen naar je worden verzonden."
"Wij verzenden de schoenen naar jou."
of
"De installatie zal de dag na de bestelling geplaatst worden."
"We plaatsen de installatie de dag na jouw bestelling."
Het spaart niet alleen plaats uit op je website. Het laat ook het menselijk brein toe om sneller te lezen en minder te moeten zoeken uit een resem overbodige woorden. Pagina-vullers zoals we wel eens durven zeggen. Actieve copy duwt zo je klanten meer in de richting die jij wilt om uiteindelijk meer website conversies te genereren.
Op zoek naar iemand die je website
teksten onder handen kan nemen?
#3: Vertel een verhaal
Mensen zijn van nature aangetrokken tot verhalen. Ze kunnen zich verhouden tot personages, emoties en conflicten. Gebruik storytelling om een emotionele band met je publiek te creëren. Of het nu gaat om het verhaal van een tevreden klant of de reis van je merk, verhalen zijn memorabel en het zorgt ervoor dat leads zich kunnen verplaatsen in een situatie die gelijkaardig is aan hun 'probleem'.
Blogs zijn een perfect mechanisme om je projecten toe te lichten, je kennis te delen of gewoon een verhaal over jou als persoon te brengen. In veel sectoren is het gezicht achter het product of dienst belangrijker dan de effectieve geleverde kwaliteit. Als een potentiële klant op zijn eigen tempo meer info over jou kan vergaren, en onderweg nog mooie realisaties tegenkomt, groeit het vertrouwen zonder dat je hier dagen lang voor hebt moeten bellen, netwerken of e-mailen.
Zo had ik lang geleden ooit een klant toegaf geen twee fatsoenlijke zinnen te kunnen schrijven. En dat is heel eerlijk en zelfbewust.
Cru gezegd. Het is niet omdat we allemaal Nederlands geleerd hebben op school, dat we allemaal ook goed zijn in schrijven. Maar copywriting is vaak het eerste waar een kleine onderneming op bespaart.
"Want het is toch maar gewoon tekstjes schrijven."
" Gewoon iets laten verzinnen door ChatGPT."
Zomaar tekstjes schrijven. Neen, dat is het niet. Weet dat grote bedrijven je emoties, gevoelens en acties constant proberen manipuleren met de juiste woorden. Bedacht door ervaren marketeers en copywriters.
#4: De ChatGPT-val
Niet helemaal onjuist is dat je inderdaad de hulp van ChatGPT kan inroepen. Daar is niets mis mee. Als copywriter gebruik ik dit stukje kunstmatig gefabriceerde intellect bijna dagelijks. Voor research, bulk info verwerking en af en toe een korte brainstorm. Ideaal. Maar zonder de juiste instructies en een controlerend oog kraamt onze 'GeePee' (zoals ik hem wel eens noem) wel eens dezelfde, incorrecte' zever uit.
Een frequente gebruiker kan de voorspelbare zinsconstructies, standaard passief, wel onderscheiden. Het blijft een Engels taalmodel dat Nederlands produceert en dat kan je er soms aan zien. Ik schrijf zelf geregeld in het Engels en daar voel je ook dat de AI de neiging heeft om dezelfde manier van verwoording te gebruiken.
Het komt soms wat plechtig over. Maak de vertaalslag naar het Nederlands en dan klinkt het voor een geoefend schrijver een beetje zoals "If our cat was a cow, we could milk her in front of the stoof hé". Is dat slecht dan? Neen, voor korte stukjes tekst kan het een enorme hulp zijn. Maar vul heel je blog sectie met AI-gecreëerde copy dan sterft de ziel van je site een beetje.
Schrijven is niet aan iedereen gegeven. Maar al te vaak belanden werknemers in een positie dat ze de website of social media 'er maar moeten bijpakken'. Door bovenstaande tips te gebruiken kan je alvast aan de slag met het verbeteren van je online teksten.
Opmerkingen