top of page

Het optimaliseren van website conversies, een introductie.

Bijgewerkt op: 12 dec. 2023

In de digitale wereld van vandaag is het hebben van een bij elkaar geknutselde website helaas niet meer voldoende. Je hebt een duidelijk doel nodig, een KPI. Het gaat erom hoe effectief je website is in het omzetten van bezoekers in klanten.

Conversieoptimalisatie is dus de sleutel tot dit succes. Hier is een beknopte gids om je te helpen je conversies te verbeteren:


Wat is Conversieoptimalisatie?

Conversieoptimalisatie is het proces van het verhogen van het percentage website bezoekers dat een gewenste actie uitvoert.

Voor elk bedrijf zal dit natuurlijk een uniek doel zijn... het kan gaan om het aanmelden voor een nieuwsbrief, het kopen van een product of het boeken van een dienst. Belangrijk is dat je dit doel vooropstelt bij het ontwerpen van je website. Zo zal je ten alle tijden de klant voorop stellen en ervoor zorgen dat er voldoende call-to-actions zijn doorheen de pagina's.


optimaliseer je website interacties
een directe call-to-action

Een van onze klanten had een duidelijk doel voor zijn website. Potentiële klanten zouden hem bij voorkeur direct moeten kunnen contacteren. Daarom integreerden we in het begin van de pagina een button. De voorstelling van zijn services staan bij gevolg direct daar onder.


Veel interactie met je website zal hopelijk niet alleen jouw verkoop doen stijgen. Het zorgt er ook voor dat je in de bovenste lade bij Google komt te liggen. In SEO termen is een goed gevulde website een must, alsook het aantal clicks. Zorg er dus ook voor dat je goede, duidelijke content biedt en voldoende interne links. Zo zullen jouw potentiële klanten het niet aftrappen voor een van je concurrenten.



Stap 1: Analyseer je huidige conversieratio

In het wilde weg schieten haalt niets uit. Voordat je veranderingen aanbrengt, moet je je huidige prestaties begrijpen. Gebruik analysetools zoals Google Analytics om je huidige conversieratio te bepalen.


Hoeveel bezoekers heb ik, en hoeveel van die bezoekers doen de gewenste handeling? Waar haken ze af? Van waar komen mijn bezoekers voornamelijk?



meet en optimaliseer
google analytics

Stap 2: Verbeter de gebruikerservaring

Kennis is macht. Je hebt nu de insights verzameld, nu is het tijd voor actie. Een gebruiksvriendelijke website kan de conversieratio's aanzienlijk verhogen. Zorg ervoor dat je website snel laadt, mobiel vriendelijk is en een intuïtieve navigatie heeft. Dit zijn de basics.


Durf ook zeker je strategie te herevalueren. Dit doe je door je op geregelde momenten te verplaatsen in de gedachte van je doelpubliek. - "Is mijn boodschap wel helemaal duidelijk?"

- "Spreek ik wel de juiste mensen aan met dit design?"

- "Is het bestelformulier wel echt intuïtief genoeg?"

- ...


Proberen, analyseren en opnieuw proberen. Dat is wat je succesvol zal maken.


Stap 3: Zorg voor vertrouwen

Mensen kopen van merken die ze vertrouwen. Gebruik klant recensies, getuigenissen en keurmerken om het vertrouwen van je bezoekers te winnen.

Mond-tot-mond reclame is de krachtigste vorm van organisch adverteren die er is.

Je service, kwaliteit en onberispelijke klanten omgang zullen resoneren op sociale media zonder dat je daar extra advertentie budget aan moet spenderen.


Door te excelleren zul je automatisch de conversies op jouw website optimaliseren.


 


Comments


Michael Roothans

Hi,
Ik ben Michael

Woorden knutselaar, dino nerd, scuba duiker en gepassioneerd door digitale content en verre reizen. 

Post archief

Tags

bottom of page