top of page

Content marketing: Zoals aan den toog uitgelegd

Bijgewerkt op: 12 dec. 2023


Content is overal om ons heen, van blogs en video's tot podcasts en infographics. Het ziet er allemaal simpel uit maar t'is doordachter en strategischer dan verwacht.


"Content marketing is een strategie om door middel van 'content' (tekst, blogs, social media, videos, studies,...) bekendheid te creëren en later hopelijk een verkoop te doen bij potentiële kopers van jouw product."

Hierbij zijn er vier belangrijke peilers:




De stip aan de horizon

Hoe spontaan en succesvol marketing campagnes soms mogen lijken, ge moogt er zeker van zijn... er zat een plan achter. Met een solide strategie kan content pas haar vol potentieel bereiken. Imagogewijs kunnen bedrijven zich minder uitschuivers permitteren dan een indi-influencer dus een deftig plan is van absoluut belang.


Voor je begint met creëren, is het altijd handig om duidelijk te definiëren wat je hoopt te bereiken. Wil je jouw merkbekendheid vergroten? Leads genereren? Klantloyaliteit opbouwen? Of misschien gewoon mega 'viral' gaan?




Ken je publiek

Creëer binnen je doelgroep gedetailleerde typetjes of persona's die de demografie, interesses, pijnpunten en gedrag van je mogelijk klant weerspiegelen. Een alleenstaande moeder die veel wil sporten, een gepensioneerd koppel dat moeilijk mobiel is of een Instaverslaafde tiener die constant online is,...


Een betere kennis van je doelgroep helpt je om te weten wanneer je ze best kan bereiken en op welke manier. Want het ene persona zal niet direct vertrouwd zijn met jouw product of service. Een ander persona zal dan weer sneller geneigd zijn om met jou in zee te gaan.

De truc is dus om de weg die jouw persona's online en offline afleggen, customer journey, zo goed mogelijk te benutten.


Daaruit kan je vervolgens afleiden in welke 'fase' van het koopgedrag ze zich bevinden. Marketeers noemen dit de marketing funnel. Deze, letterlijk, trechter bepaalt op welke manier je naar welk persona zal communiceren om hen te leiden richting het aankopen van jouw product.



hoe communiceer je naar je doelgroep?


- Awareness fase:

Men kent jouw product of bedrijf nog niet. Dus je potentiële klant zal nog niet beseffen dat ze jouw dienst of product misschien kan gebruiken. Bekendheid genereren rond het probleem dat je als bedrijf wil oplossen... dat is de boodschap... en dat zonder te hard in te gaan op jezelf. Probeer niet direct over je product te beginnen, want van nature zijn mensen nogal sceptisch voor 'in-your-face' verkoopspraatjes.


- Consideratie fase:

De mensen kennen je al een beetje. Ze weten wat je doet, maar zijn nog altijd niet geheel overtuigd. Op dit moment is het belangrijk dat je jouw potentiële klanten kan duidelijk maken wat ze 'te verliezen' hebben als ze jouw product of dienst niet gebruiken. In deze fase moet je de wereld vertellen over je product, toon educationeel materiaal, doe vergelijkingen met concurrenten of plan zelfs online info momenten.


- Conversie fase:

De wereld is zo goed als overtuigd van jouw kunnen en ze willen misschien wel een aankoop doen. Ze hebben opties verkend, geflirt met jouw concurrenten en kunnen zich dus nog laten verleiden. Duidelijke product offerings, prijs acties en aantrekkelijke landingspagina's zal je helpen om jouw twijfelende klanten over de streep trekken.


- Loyaliteit fase:

Je hebt de Heilige Graal gevonden. Mensen kopen niet alleen jouw product, ze gaan er ook uit eigen beweging reclame voor maken, al dan niet op sociale media. Dit is de krachtigste vorm van adverteren, organische reclame gemaakt door tevreden klanten. Dit moet je koesteren en boosten. Wees actief, dankbaar en behulpzaam op sociale media en de wereld ligt aan je voeten.





Content types en kanalen

Niet alle content is dient het zelfde doel. Sommige verhalen worden beter verteld via een video op social media, terwijl andere beter werken als blogposts of infographics op jouw product site. Gepensioneerden zullen niet al te vaak op TikTok zitten, Gen-Z'ers lezen niet graag lange stukken en lagere school tieners hebben nog relatief weinig te zoeken op LinkedIn.


Social media is belangrijk

Meet en optimaliseer

Zoals het cliché gezegde luidt: "Meten is weten." Als je een kleine starter bent, ga voor een degelijk platform zoals een site in Wix of Wordpress en gebruik de analytics tools van die platformen om je trafiek te monitoren. Meer zal je in het begin niet nodig hebben.


Ben je een grotere onderneming, gebruik dan Google analytics tools om de prestaties van je content te volgen. Kijk naar metrics zoals paginaweergaven, betrokkenheid en conversieratio. Gebruik deze gegevens om je strategie voortdurend te verfijnen.


Wil je nog wat meer weten?


Bottom line

Een effectieve contentstrategie is de ruggengraat van elke succesvolle digitale marketinginspanning. Door doelen te stellen, je publiek te kennen en voortdurend te meten en te optimaliseren, kun je content creëren die resoneert en resultaten oplevert.

Comments


Michael Roothans

Hi,
Ik ben Michael

Woorden knutselaar, dino nerd, scuba duiker en gepassioneerd door digitale content en verre reizen. 

Post archief

Tags

bottom of page